Sűrűn feltett kérdésnek emlegethetjük, hogy egy cégnek mennyi ideig kell megőriznie a különböző bizonylatokat, szerződéseket és egyéb hivatalos dokumentumokat, ám a kérdésre adott válasz nem mindig könnyű és ezért csak egy könyvelő iroda tudd segíteni a válasz biztosításban!
Éppen ezért szándékoztunk összegyűjteni 5 fontos információt a könyvelési folyamatnál?
1.Milyen típusú okmányokat kell elraknunk több évre a könyvelőiroda Budapesti könyvelőnél?
Az adózás jogszabályáról szóló 2003. ÉVI XCII. TÖRVÉNY 178.§-ának 14. pontja szerint irat, a jogszabályban meghatározott bizonylat, a könyvvezetésről szóló jogszabályokban előírt könyvek, nyilvántartások, továbbá a tervek, szerződések, levelezések, nyilatkozatok, jegyzőkönyvek, határozatok (végzések), számlák és más bizonylatok, igazolások, tanúsítványok, köz- és magánokiratok, azok megjelenési formájától függetlenül kell tárolnunk!
Az elektronikus formában készített bizonylatokat pedig elektronikus formában kell tárolni!
Tehát fontosságában majdnem minden dokumentumot meg kell őrizni, amiből egy cég könyvelője összetudja kapcsolni:
Hány évig kell az iratokat tárolni!
A dokumentumokat az adó megállapításához való jog elévüléséig kell az adózónak raktározni, vagyis halasztott adó esetén a halasztott adó esedékessége naptári évének utolsó napjától számított 5 évig kell megőrizni, méghozzá olyan módon, hogy segítségükkel megállapítható és ellenőrizhető legyen az adó fedezete,nagysága amit az adótanácsadóvégez el.
Ez az 5 év azonban kicsit megtévesztő módszer, mert nem konkrétan 5 évről van szó, hanem valójában 6 évről, hiszen az önellenőrzés is bevallás, így a benyújtás éve + 5 év a megőrzési szakasz, természetesen az ön ellenőrzési nyilvántartást és annak összes bizonylatát is meg kell őrizni amit viszont az adótanácsadás területén szoktak vigyázni az értékeinkre!
A számviteli jogszabály még ennél is szigorúbb, ugyanis a számviteli bizonylatokat főszabály szerint 8 évig kell megőrizni.